Madformadelskere / Morgenmad og Brunch / Koldskålschiagrød

Koldskålschiagrød

5

/5

8 timer 15 minutter

Photo of author

Af: Tina Westergaard Møller

Udgivet:

5

/5

8 timer 15 minutter
Photo of author

Tina Westergaard Møller

Måske har du prøvet at lave chiagrød i køleskabet natten over? Det er nem og sund morgenmad. Hvis du har en rest koldskål i køleskabet er det virkelig lækkert at lave koldskålschiagrød, og servere det med friske bær på toppen. Læs med her og få den nemme opskrift.

koldskålschiagrød med friske bær på toppen

Nem morgenmad i køleskabet

Det er både nemt og sundt at spise chiagrød til morgenmad. Det er nemlig en køleskabsgrød, det vil sige at du blander det sammen om aftenen, og sætter det i køleskabet, og næste morgen har du den lækreste grød.

Det kan man også gøre med chiafrø og koldskål. Man får altså den cremede chiagrød, men med den friske smag af koldskål. Det er da bare for lækkert!

Hvis du for eksempel har en rest koldskål tilbage der ikke er blevet spist, så er det virkelig nemt at lave en hurtig grød til morgenmaden.

Du kan bruge enten hjemmelavet koldskål eller en købt koldskål, det betyder ikke så meget. Vælg bare den du bedst kan lide.

Som topping på grøden, kan du bruge friske bær eller frugter, müsli eller granola eller hvad du bedst kan lide at komme på din morgengrød. Hvis du vil tage koldskålsversionen hele vejen, kan du også servere den med knuste kammerjunkere.

koldskålschiagrød med friske bær og kammerjunkere

Ingrediensnoter

Koldskål – Brug den koldskål du bedst kan lide. Det kan være Jordbærkoldskål, Koldskål med tykmælk eller endda en færdigkøbt koldskål. Det bestemmer du helt selv.

Chiafrø – Chiafrø kan efterhånden købes i de fleste supermarkeder. Det er så sorte frø, som er meget sunde og indeholder masser af gode ting blandt andet kostfibre, kalk, omega-3-fedt, proteiner og antioxidanter.

Topping – Som topping kan du vælge de bær eller frugter du bedst kan lide. Du kan også toppe med müsli eller granola.

Hvordan laver man Koldskålschiagrød?

Det er supernemt at lave grød med chiafrø. Det ser måske ikke ud af meget når du først blander grøden sammen om aftenen, men de små frø kan altså virkelig suge noget væske, og bliver nærmest hele geleagtige og giver en skøn cremet grød når de får lov til at trække natten over i køleskabet.

Det du skal gøre er at blande chiafrø med koldskål, og så skal det lige stå 10 minutter på køkkenbordet. Herefter rører du godt rundt i det, og sætter det på køl til næste morgen.

Næste morgen skal det lige røres rundt, og så kan du toppe grøden med frugt, bær eller müsli.

Find den fulde opskrift længere nede på siden her.

glas med chiagrød med koldskål og bær på toppen

Ofte stillede spørgsmål

Hvor længe kan koldskålschiagrød holde sig?

Du kan sagtens gøre grød klar til flere dage af gangen. Hvor længe den kan holde, afhænger af den koldskål du bruger. Hvis du bruger hjemmelavet koldskål med æggeblommer, ville jeg ikke gemme den mere end to dage. Hvis du bruger en købt pasuriseret koldskål, kan den nemt holde sig 3-4 dage på køl.

Kan jeg bruge andet end koldskål?

Ja du kan lave chiagrød på både almindelig mælk eller plantebaseret mælk.

Andre sunde morgenmadsopskrifter du måske vil synes om

chiagrød toppet med friske bær

Opskrift på chiagrød med koldskål

Her får du vores opskrift på en nem og lækker koldskålschiagrød. Det er både nem og sund morgenmad eller måske et lille mellemmåltid.

Du kan toppe din chiagrød med friske frugter eller bær efter eget valg eller med en müsli eller granola. Vi håber du får lyst til at prøve at lave denne nemme køleskabsgrød med chiafrø og koldskål.

koldskålschiagrød med friske bær på toppen
5 fra 1 stemme

Koldskålschiagrød

Opskrift på koldskålschiagrød
Chiafrø er super sunde, og har du en rest koldskål tilbage, kan du lave en nem køleskabsgrød til morgenmaden i morgen tidlig. Bland bare ingredienserne sammen, og så skal grøden trække i køleskabet natten over. Serveres med frisk frugt, bær eller müsli.
Opskrift af: Tina Westergaard Møller
Udskriv Pin
Forb. tid 15 min
Tilb. tid 0 min
Køleskab 8 t
Samlet tid 8 t 15 min
Ret Morgenmad
Køkken Dansk
Antal 1 person
Kalorier 241 kcal

Ingredienser

  • 2 spsk chiafrø
  • 2 dl koldskål

Sådan gør du

  • Rør chiafrø og koldskål godt sammen i en lille skål.
  • Lad det stå 10 minutter på køkkenbordet.
  • Rør godt rundt i grøden, og sæt den på køl til næste morgen.
  • Næste morgen: Rør godt rundt i grøden, og server den med frisk frugt, bær eller müsli.

Hvad skal du huske til næste gang?



Ernæringsinformation

Serving: 1personKalorier: 241kcalKulhydrater: 20gProtein: 10gFedt: 14gMættet fedt: 5gFlerumættet fedt: 6gEnkeltumættet fedt: 2gTransfedt: 1gKolesterol: 22mgNatrium: 214mgKalium: 368mgFibre: 8gSukker: 10gA-vitamin: 343IUC-vitamin: 1mgCalcium: 381mgJern: 2mg
Vilkår for beregning af ernæringsdata
KEYWORDS / SØGEORD Hurtig morgenmad, Nem morgenmad, Sund dessert, Sund morgenmad
Har du prøvet opskriften?Tag os med @madformadelskere og brug #madformadelskere

Hvad synes du om opskriften?

Har du prøvet denne opskrift? Vi vil rigtig gerne høre hvad du synes om den. Læg en kommentar, giv antal stjerner på opskriften og del dit billede på Instagram med #madformadelskere – Vi elsker at se Jeres retter ♥️

Tilmeld dig også gerne vores Facebookgruppe, hvor du kan vise billeder af den lækre mad du laver! Du finder Facebookgruppen her

Skriv en kommentar

Opskriftsvurdering




KONTAKT

Redaktionen består af:
Tina Westergaard Møller
Rasmus Juul Møller

Mad for Madelskere udgives af:
WM Media
CVR: 38046799
Vinkelvej 16, 6520 Toftlund
[email protected]

COPYRIGHT

Alt tekst og alle billeder på denne hjemmeside tilhører Madformadelskere – Du må under ingen omstændigheder bruge vores materiale i hverken privat eller kommercielt henseende. Overtrædelse vil udløse et krav om kompensation.