Populært:

Broccoliris

5

/5

5 minutter

Photo of author

Af: Tina Westergaard Møller

Udgivet:

5

/5

5 minutter
Photo of author

Tina Westergaard Møller

Det er både nemt og lækkert at lave broccoliris selv. Risene kan bruges som et sundere alternativ til almindelige ris, eller de kan blandes sammen med kogte ris, for at få lidt ekstra grønt i aftensmaden. Læs med her og få den nemme opskrift.

grønne broccoliris i skål

Sundt alternativ til ris

Vi spiser ret mange ris herhjemme. Det er noget ungerne er vilde med, så det står tit på menuen. Enten sammen med klassiske retter som boller i karry eller koteletter i fad eller i forskellige salat bowl eller som tilbehør til andre retter.

Hvis man vil servere et lidt sundere alternativ til ris, kan man vælge blomkålsris eller som her broccoliris, men man kan også blande de to, eller vælge at blande broccoliris med almindelige hvide ris.

På den måde kan man nemt få lidt ekstra grønt i familien.

Broccoli er både billigt at købe, og så er det sundt og indeholder en masse gode fibre og vitaminer.

skål med broccoliris

Ingrediensnoter

Broccoli – To små broccoli plejer at passe til vores familie på to voksne og to børn. Du kan også vælge at bruge halvt broccoli og halvt blomkål hvis du hellere vil det.

Hvordan laver man broccoliris?

Det er super nemt at lave dine egne broccoliris. Især hvis du har en foodprocessor.

Du brækker bare broccolien i mindre stykker og kører det på foodprocessoren eller river det på et rivejern. Du kan også bare hakke det helt fint med en knid hvis du foretrækker det.

De små stykker broccoli overhældes med kogende vand, og trækker 2 minutter inden vandet hældes fra, og de får et drys salt og peber. Så er risene klar til servering.

Find den fulde opskrift længere nede på siden her.

grønne broccoliris som alternativ til ris

Ofte stillede spørgsmål

Kan jeg spise broccolirisene rå?

Ja det kan du faktisk godt. De kan sagtens spises rå enten som tilbehør til lækre retter eller i en salat eller andet.

Andre sunde retter du måske vil synes om

broccoliris i skål

Tips og tricks til opskriften

  • Lav nemt dine broccoliris i foodprocessoren. Jeg bruger rivejernet til min foodprocessor, men kålen kan også bare hakkes med kniven hvis du hellere vil det.

Serveringsforslag

  • Server som tilbehør til alle de retter du normalt spiser ris til hvis du leder efter et sundere alternativ.
  • Bland broccoliris op med dine hvide ris for at gøre dem lidt grønnere og sundere.

Prøv også vores opskrift på Blomkålsris

skål med grønne broccoliris
grønne broccoliris er nemme grøntsagsris som alternativ til ris

Opskrift på grøntsagsris af broccoli

Her får du vores opskrift på nemme og lækre broccoliris, et sundere alternativ til ris. Hvis du ikke vil have dem dampede, kan de også steges på panden i lidt olie.

Vi håber du får lyst til at prøve opskriften, og servere dem for din familie.

grønne broccoliris i skål
5 fra 2 stemmer

Broccoliris

Opskrift på broccoliris
Nem opskrift på sundere alternativ til ris. Spis dem med boller i karry, koteletter eller der hvor du ellers plejer at servere ris til. Du kan også blande dine hvide ris op med broccoliris for at få lidt mere grønt i måltidet.
Opskrift af: Tina Westergaard Møller
Udskriv Pin
Forb. tid 3 minutter
Tilb. tid 2 minutter
Samlet tid 5 minutter
Ret Tilbehør
Køkken Dansk
Antal 4 personer
Kalorier 103 kcal

Udstyr

  • Foodprocessor

Ingredienser

  • 2 broccoli, små
  • Salt
  • Peber

Sådan gør du

  • Del broccolien i mindre buketter, og kør den på foodprocessoren. Alternativt kan du hakke den fint med en kniv eller bruge et rivejern.
    2 broccoli
  • Kom broccolirisene i en skål og overhæld dem med kogende vand. Læg et låg over skålen, og lad risene trække i 2 minutter.
  • Hæld vandet fra, og krydder risene med salt og peber inden servering.
    Salt, Peber
  • Server til dine favoritretter som alternativ til ris eller bland dem op med de hvide ris for lidt ekstra grønt i måltidet.

Hvad skal du huske til næste gang?



Ernæringsinformation

Kalorier: 103kcalKulhydrater: 20gProtein: 9gFedt: 1gMættet fedt: 0.3gFlerumættet fedt: 0.3gEnkeltumættet fedt: 0.1gNatrium: 100mgKalium: 961mgFibre: 8gSukker: 5gA-vitamin: 1894IUC-vitamin: 271mgCalcium: 143mgJern: 2mg
Vilkår for beregning af ernæringsdata
Har du prøvet opskriften?Tag os med @madformadelskere og brug #madformadelskere

Hvad synes du om opskriften?

Har du prøvet denne opskrift? Vi vil rigtig gerne høre hvad du synes om den. Læg en kommentar, giv antal stjerner på opskriften og del dit billede på Instagram med #madformadelskere – Vi elsker at se Jeres retter ♥️

Tilmeld dig også gerne vores Facebookgruppe, hvor du kan vise billeder af den lækre mad du laver! Du finder Facebookgruppen her

Opskrift af

Tina Westergaard Møller Avatar

Skriv en kommentar

Opskriftsvurdering





Om madformadelskere

Redaktionen:
Tina Westergaard Møller
Rasmus Juul Møller

Mad for Madelskere udgives af:
WM Media
CVR: 38046799
Vinkelvej 16, 6520 Toftlund

Kontakt
[email protected]

Rettigheder

Alt tekst og alle billeder på denne hjemmeside tilhører Madformadelskere – Du må under ingen omstændigheder bruge materiale fra vores hjemmeside eller sociale medier uden skriftlig aftale. Overtrædelse vil udløse et krav om kompensation.